onsdag 28 januari 2009

Det är dags för sjukvården att genomgå en ansiktslyftning

Många gånger glömmer både politiker och personal att de finns för patienternas skull.
Hur ska man veta om man patienten verkligen är i behov av sjukvårdskontakt eller inte om inte patienten enkelt kommer i kontakt med vården? är det det hälsoekonomiskt att låta patienterna vänta i veckor och månader? Varför inte ta hänsyn till helheten?
Är det rimligt att kräva av patienterna att de ska ha förståelse för väntetider? Accepterar vi själva att vänta lika mycket som våra patienter idag väntar på vården om vår dator eller tv går sönder?

Vi lever i ett IT-samhälle, men hur mycket modern kommunikation använder vi oss av i våra kontakter med sjukvården. Felet ligger inte hos patienterna. Felet ligger hos sjukvårdsorganisationen. Den kultur som har skapats i sjukvården och de attityder vi har gör att förändringsarbete möter nästan alltid motstånd. Det är dags för sjukvården att genomgå en ansiktslyftning

Inga kommentarer: