fredag 9 januari 2009

När kan ett system reformeras?

När ett system inte fungerar tillräckligt bra eller när förtroendet för det minskas, så måste det reformeras.

Listnings- och ersättningssystemet i Uppsala läns landstinget hade fram till i år stora brister. Varken patienterna eller personalen var nöjda och ekonomin var i obalans. Landstinget var sämst i landet när det gällde telefontillgänglighet och besökstillgänglighet inom sju dagar.

Det var denna verklighet som rådde i landstinget när alliansen tog över makten efter valet 2006.

Sedan 2007 har bland annat följande åtgärder vidtagits för att göra sjukvården mer tillgänglig för patienterna:
1. Telefontider slopades så att patienterna kan ringa under hela dagen.
2. Flexiblare öppettider
3. Närakuten på Samariterhemmet tar emot patienter mellan 07.00 och23.00
4. Uppsala hemläkarjouren gör nu dubbelt så många hembesök hos äldre och barnfamiljer jämfört med 2006.

Det gamla systemet försvårade patienternas kontakt med sjukvården. Det nya systemet som gäller sedan 1/1 2009 är anpassat efter patienternas behov.

Personalen inom primärvården har verkligen gjort mycket bra ifrån sig tidigare liksom nu. Det har inte varit något fel på personalen. Det var fel på systemet, ett system som nu har gått i grav.

Inga kommentarer: