onsdag 21 januari 2009

Inte förvånad över sämst betyg

Idag presenterar Radio Uppland sin enkät om chefernas förtroende för oss politiker. Jag fick sämsta resultat och är alltså minst populär bland landstingets chefer. Jag är inte förvånad. Som jag sa i intervjun med Radio Uppland så var resultatet för min del väntat. Mitt perspektiv är länsinvånarna och patienterna, inte cheferna. Fattar man obekväma beslut så blir man inte omtyckt. Hälso- och sjukvårdsstyrelsen, som jag är ordförande för, har patientperspektivet. Vi ansvarar för, beställer, den vård som länets invånare ska ha. Man kan säga att jag ansvarar för att länets invånare får den vård de behöver och att väntetiderna ska vara korta. Just tillgängligheten, som blivit enormt mycket bättre, är ett bra exempel på ett förändringsarbete där jag och Hälso- och sjukvårdsstyrelsen satt länets invånare i fokus.

Jag jobbar dagligen för att patienterna ska få det bättre, att det ska bli enklare att få vård. I det arbetet måste man som politiker ställa krav, krav som alla inte gillar. Det viktigaste för mig är att patienterna är nöjda – inte cheferna.

Ytterligare en aspekt kan vara Folkpartiets tydliga linje i regionfrågan, som ogillades av många med chefsposition i vårt landsting.

Tills sist vill jag bara påminna om att förändringsarbete alltid möter motstånd. Enkätresultatet avskräcker inte mig, jag kommer att fortsätta med reformer som gagnar patienterna.

Inga kommentarer: