söndag 11 januari 2009

Varför är synen på sjukvården så konservativ?

När jag kom till Sverige och Uppsala för ca 33 år sedan möttes jag av flera överraskningar:
Kylan och snön (upp till minus 25 grader), stängda affärer på kvällar och helger, sociala livet, ...

Jag påbörjade sedan mina studier först en termin kemi på universitet hösten 1977 och sedan på apotekarlinjen våren 1978 och kom så småningom som student i kontakt med nationlivet.

Mycket har ändrats sedan dess. Livsmedelsaffärer som är numera öppna årets alla dagar, sena kvälls- och helgöppna affärer. Det har också skapats många gallerior och marknader i stan och inte minst flertalet caféer och restauranger.

Apoteket har anpassat sig efter det nya IT-samhället. Vi har apotek som är belägna utanför stan och i direkt anslutning till stora marknader. Frågan är: Har sjukvården gjort det?
Svaret är entydigt nej. Vi har fortfarande den konservativa synen på sjukvården. Varför ska det inte vara möjligt att ha vissa enbart kvällsöppna läkarmottagningar? Varför inte ha en del helgöppna mottagningar? Varför denna krångel? Varför inte anpassa öppettider efter patienternas behov?

Jag, i min roll som ordförande i hälso- och sjukvårdsstyrelsen, gör allt i min makt för att förnya synen på sjukvården. Flera steg är tagna i rätt riktning, men det är mycket som kvarstår.

Inga kommentarer: