torsdag 21 april 2011

Jag är både stolt och nöjd

Under perioden 2006-2010 var jag sjukvårdslandstingsråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsstyrelsen. Bland de första reformerna som jag stod för var att låta externa vårdgivare ta över sjukvårdsrådgivningen (som tog lång tid innan man svarade ) samt dåvarande "Husläkarakuten" som årligen tog emot ca 18 000 besök.

Igår klagade min son över magsmärtor. Han ringde till sjukvårdsrådgivningen och en sjuksköterska svarade direkt och uppmanade honom att söka akuten. Jag följde med honom till Närakuten. Hela besöket tog 35 minuter från det att vi kom dit och registrerade honom för att sedan träffa en sjuksköterska och slutligen mötet med husläkaren som skrev ett recept. Idag mår min son redan bättre.

Jag undrar bara hur lång tid skulle det tagit om vi skulle istället sökt Akademiska sjukhusets akutmottagning.

Personligen fick jag stå emot mycket kritik av oppositionen i landstinget över att låta dessa viktiga verksamhet övertas av externa vårdgivare. Jag och Folkpartiet gick 2006 till val på att ha patienten i centrum inte i väntrum. Det har vi lyckats med. Väntetiderna har kortats och idag är det mer fokus på patientbehovet än systemet. Idag fungerar sjukvårdsrådgivningen mycket bättre än förut och Närakuten tar emot över 40 000 besök årligen. Jag är både stolt och nöjd.

Inga kommentarer: