1 december 2009 tog det finska vårdbolaget "Mawell" över sjukvårdsrådgivningen i Uppsalla.
I torsdags var det dags för mig att inviga verksamheten.
Vad har hänt efter Mawell:s övertagande av verksamheten?
De allra flesta av personalen stannar kvar liksom chefen för verksamheten.
I avtalet med Mawell har landstinget reglerat så att de nationella målen
ska nås, dvs att 90 % av patienternas samtal ska tas emot inom 3 minuter
och 95 % inom 9 minuter.
Hur såg siffrorna ut för 1:a december?
Som bäst nådde vi 38 % inom 3 minuter (det nationella målet är 90 %)
Vad hände under december?
Tillgänglighetssiffran höjdes till 48 % och hela 70% inom 9 minuter
Hur kan detta vara möjligt när det är samma personal och samma chef?
Vi har aldrig tvekat på personalens kompetens. Vi har aldrig tvekat på den kvalitativa vården som gavs invånarna i länet. Det som behövts var ett friskt
blod utifrån så att personalen skulle kunna fokusera sig helt och hållet på uppdraget och ingenting annat.
Som ordförande i hälso- och sjukvårdsstyrelsen hoppas jag nu att den gamla kvalitativa rådgivningen fortsätter som förut och att allt fler av invånarna
kommer fram när de ringer sjukvårdsrådgivningen och självklar att de
nationella målen måste nås.
Önskar personalen all lycka och framgång och hälsar Mawell välkommen till landstinget i Uppsala län.
söndag 31 januari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar