måndag 21 september 2009

Landstingsfullmäktige idag

Till oppositionen om ert förslag om passiv listning

Landstinget i Uppsala län har lämnat ett system bakom sig. Ett system där det för vårdcentralerna lönade sig att säga nej till patienter och där det för många patienter bara fanns en enda väg att gå - nämligen till akutmottagningen på akademiska. Där tog det längre tid och kostnaden för landstinget blev högre än ett besök i primärvården.

I 2009-års landsting lönar det sig ekonomiskt för vårdcentralerna att ta emot patienterna, inte bara de som är listade utan även olistade patienter. En vårdcentral får idag inte neka en patient. Det tycker jag är bra - och jag tror att de flesta länsinvånare håller med.
En patient får inte längre bli tvångsplacerad på en vårdcentral. Det tycker jag är bra - och jag tror att de flesta länsinvånare håller med.
Jag fick ett studiebesök från Ryssland ifjol, de tyckte att vårt dåvarande listnings- och ersättningssystemet liknade det system de hade förr i gamla Sovjet.

Vi har nu ett system som bygger på rättvisa, tydlighet och lika behandlings-principen. Detta system har lett till att patienterna blir omhändertagna, de blir sedda och intressanta för vårdcentralerna. Så var det inte tidigare.

Jag blir besviken att oppositionen inte tänker på patienterna. För det gör ni inte - när ni vill vrida klockan tillbaka. Ni vill gå tillbaka till det gamla systemet. Ni vill återskapa orättvisa, förmynderi och långa, långa köer till vårdcentralerna.

Majoriteten anser att det ska vara enkelt för patienten att komma till vårdcentralen och för vårdcentralen ska det löna sig att ta hand om patienter, alla patienter, inte bara listade.

Inga kommentarer: