fredag 10 september 2010

Mera RUT och fler vårdbolag för jämställdheten

Som riksdagskandidat får man många enkäter och frågor att svara på. Senast nu från Fredrika Bremerförbundet. Här är frågorna och mina svar:

1. Vilka två till tre jämställdhetssatsningar är viktigast för dig som kandidat den kommande mandatperioden?
1. Utveckla RUT-avdraget.
2. I medborgarkurserna för invandrare ska utbildning om jämställdhet ske.
3. Fler privata vårdbolag som gör att framför allt kvinnlig vårdpersonal får fler arbetsgivare att välja på.

2. Nämner du jämställdhet i dina personliga presentationer som kandidat på nätet eller i broschyrer?
Nej, inte direkt men jag skriver att jag gillar RUT.

3. Tycker du att vi behöver en jämställdhetsminister?
Ja.

4. På vilket sätt kan du som politiker bidra till att föräldrar delar lika på föräldraledigheten?
Jag tycker det är föräldrarnas ansvar att fördela ledigheten utifrån sina möjligheter och önskemål.

5. Hur ser du på kvotering inom näringslivet?
Jag är negativ.

Inga kommentarer: