Handkirurgin på Akademiska sjukhuset brukade så sent som våren 2009 remittera patienterna till andra landsting. Idag klarar mottagningen vårdgarantin både vad gäller nybesök och operation. Man tar emot även patienter från andra landsting som har köer.
Vad har hänt?
Förändringsarbetet, med radikala åtgärder, startades för bättre tillgänglighet.
Bland annat följande organisatoriska förändringar ägde rum:
-Patienterna har idag möjlighet att ringa själva och boka återbesök.
-Fler återbesök sker hos sjuksköterskor i stället för hos läkaren.
-Förändring i schemaläggning utifrån patienternas behov.
Med det nya arbetssättet har patientflödet blivit jämnare, telefontillgängligheten mycket bättre och personalens delaktighet är så gott som hundraprocentigt.
Alla personalkategorier har varit med från starten; läkare, sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter, sjukgymnaster och sekreterare.
Hälso- och sjukvårdsstyrelsen, som beställarstyrelse, kommer i morgon vid lunchtid att visa sin uppskattning till personalen genom att bjuda på tårta.
Goda exempel måste både spridas och hyllas!
tisdag 30 mars 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar