tisdag 19 maj 2009

Bra att HSO sätter press på oss politiker

I dag fick jag ett brev från HSO Uppsala län. Det var ett uttalande från deras årsmötet som hölls igår. Egentligen skulle jag ha varit där som gäst men jag var tvungen att tacka nej på grund av ett annat, redan inbokat, möte. Kanske får jag komma nästa år?

Jag håller med HSO att dålig ekonomi inte får påverka vårdkvaliteten. Det är bra att HSO sätter lite press på oss politiker.

Hälso- och sjukvårdsstyrelsen kommer fortsätta arbetet med att kvalitetssäkra hälso- och sjukvården och vi fortsätter arbetet med att förbättra telefontillgängligheten och tillgängligheten till att träffa både läkare och andra vårdpersonalgrupper.

När det gäller rehabilitering är det en mycket viktig fråga. I alla sammanhang när jag träffat grupper och/eller enskilda personer med funktionsnedsättning får jag klart för mig att rehabilitering är en förutsättning för att klara av vardagen. Många människor är beroende tex av vattengymnastik eller solsemester för att kunna klara vardagen.

Vi jobbar redan med att förbättra rehabiliteringen. Min förhoppning är att inom någon månad skall alla som bedöms behöva rehabilitering också få det.

Ett annat viktigt område är habilitering och hjälpmedel. Tyvärr har vi i Uppsala inte hunnit så långt. Det erkänner jag. Här skulle jag vilja se ökad makt hos brukarna. En större möjlighet att faktiskt själv få välja vilken rullstol, rullator man vill ha eller kognitiva hjälpmedel.Det är en frihetsreform som vore fantastisk att genomföra här i Uppsala län.

Tack HSO för att ni jagar på och sätter press på oss politiker.

Inga kommentarer: