tisdag 31 december 2013

Kampen mot nazism och rasism får inte monopoliseras av vänstern

Kampen mot nazism och rasism ska inte och får inte monopoliseras av vänstern. Det är bra med antirasistisk manifestationer så länge det inte används enbart i politiska syften, för då kan det ge en motsatt effekt, som i fallet med den senaste manifestationen som ägde rum i Uppsala för ett par veckor sedan. Sådana manifestationer ska vara öppna för alla för att kunna ge den påverkade effekten. Det är klart att man blir besviken på arrangörerna när man upptäcker att det finns bara plats för socialdemokrater och vänsterpartister vid podiet. Manifestationen som var tänkt att äga rum i solidaritet med Kärrtorpsborna där alla skulle delta i, blev istället en manifestation för vänstersidan. Jag själv passerade platsen men bestämde mig för att inte delta i manifestationen. Arrangörerna kanske glömt att när man begränsar aktiviteter till bara vänstersidan, så begränsar man samtidigt vilka som ska delta i sådana aktiviteter. Jag hoppas innerligen att det inte var medvetet från arrangörernas sida och att detta fel inte ska upprepas vid kommande manifestationer. Vi liberlaer tycker att det är viktigt att alla politiska partier, antirasistiska nätverk, icke-politiska organisationer och minoriteternas föreningar ska vara representerade i sådana viktiga manifestationer. Först då kan det ge den effekt man strävar efter. Jag håller med min partikollega och FP-ombudsmannen från Uppsala Carl Franks när han häromdagen skrev i en debattartikel i UNT: "I kampen mot nazism och rasism ska alla med, även de utanför det organiserade vänsterfacket".

Inga kommentarer: