tisdag 19 november 2013

Arbetsmiljön i skolan?

Det yttersta ansvaret för arbetsmiljön i kommunala skolor, ligger hos de förtroendevalda politikerna i kommunfullmäktige och nämnder. Politikerna har också ansvaret för att det finns en övergripande arbetsmiljöorganisation som ska tydliggöra hur arbetsmiljön följs och se till att verksamhetscheferna har kunskaper och erfarenhet om hur arbetsmiljöarbetet ska bedrivas i enlighet med arbetsmiljölagen. I fristående skolor har huvudmannen (fysisk eller juridisk person som är arbetsgivare) ansvaret för att arbetsmiljön bedrivs i enlighet med arbetsmiljölagen. Den fristående skolans chefer ska ha kunskaper och erfarenheter om hur arbetsmiljöarbetet kan bedrivas. Skyddsombud ska företräda de anställda och verka för en bra arbetsmiljö i skolan. De har inte samma formella ansvar som arbetsgivaren och väljs via sina fackförbund. Från och med årskurs 7 i grundskolan samt i gymnasieskolan och i vuxenutbildningen har eleverna rätt att medverka i skolans arbetsmiljöarbete genom att utse elevskyddsombud.

Inga kommentarer: