torsdag 26 september 2013

Var står Socialdemokraterna i fråga om UCC?

Vivianne M. (S-landstingsråd i Uppsala) tycker att mitt agerande för cancerpatienternas räkning förra veckan är provocerande och är så pinsamt att hon skäms som landstingspolitiker. Jag tycker verkligen att hon ska skämmas som landstingsråd i opposition. Hon har inte synts eller agerat för patienternas bästa utan som vanligt har alltid varit på systemets sida. Hon påstår att mitt agerande är väl bara ett sätt att profilera mig själv i media nu när folkpartiets medlemmar ska ha interna provval och att jag vill komma tillbaka till landstingspolitik. Jag skulle välkomnat hennes reaktion om hon skulle bemött mitt agerande med saklig argument istället. Jag har från första dagen tyckt att cancerpatienterna skulle få tillgång till den bästa vården som kan fås på UCC. Min argument för detta var att hela teamet hade lämnat Akademiska och startat Uppsala Cancer Clinic (UCC) med kirurgen Dr. Haile i spetsen och etablerat en klinik bara några hundra meter bort från Akademiska.De kan inte ha tappat sin kompetens i fyrisån på vägen från Akademiska till samariterhemmet. Socialdemokraterna har under den långa konflikten gett sken av att de står på patienternas sida, men i själva verket gjort allt för att förhala och förhindra ett avtal med UCC. Det är möjligt att det som ligger bakom S-landstingsrådets agerande kanske bottnar i att vi (jag och flera andra folkpartister) har stört S-politiken och deras agerande i UCC-frågan och avslöjat att de inte vill ge stöd till patienterna. Jag har hela tiden hävdat följande: 1- Det har blivit pristige för Akademiska att inte remittera patienterna till UCC. 2- Den bästa vården för denna cancertyp ges på UCC. 3- Alla patienter måste ha samma möjligheter att få en adekvad vård, annars blir vård ojämlik. 4- Akademiska kompetens kan inte jämställas med UCC. Dr. Haile har opererat mer än 900 patienter. Hur många operationer har Akademiska gjort när det gäller bukhinnecancer? Min uppmaning till S och hela oppositionen. Tänk om och tänk rätt. Stå på patienternas sida. Det är ert uppdrag från väljarna. Avslutningsvis vill jag säga till Vivianne: Du har fel (som vanligt i din analys). Jag har lämnat landstinget efter 13 år som aktiv landstingspolitiker och trivs bra i riksdagen. Jag har tackat nej till att bli nominerat till landstinget 2014. För att få en klar bild var socialdemokraterna står i UCC-frågan vill jag att Ni läser Viviannes blogg om UCC och mina kommentarer på hennes bloginlägg: http://viviannemacdisi.blogspot.se/2013/09/folkpartiet-sjukhusdirektoren-och-ucc.html

Inga kommentarer: