söndag 30 december 2012

Nära ska vi sluta med att säga: De och Vi?

I dagens UNT skriver Matildha Grip i en insändare "Nej till fördomar mot invandrare", bland annat att hon blir rädd för rasism som har skapats i Sverige och som fortsätter att växa. Ett hat mot andra människor på grund av deras härkomst. Hon skriver: "Människor jag tidigare sett upp till, personer som annars haft bra värderingar utbrister hat och förakt mot en målgrupp". Matildha fortsätter att skriva: "När jag var yngre ansågs det imponerande att komma från ett annat land. Jag tycker att det var roligt att få ta del av andra kulturer, att lära mig hur andra människor växt upp och sedan få jämföra med min egen svenska uppväxt. Jag tyckte det var spännande att se en annan sida som jag själv inte fått uppleva". Jag tycker att Matildha tar upp ett mycket allvarligt problem i vårt samhälle. Det är tydligen lättare att ta alla över en kamm, när någon med en invadrarbakgrund gör sig skyldig till brott eller begår ett fel, och säga : Det är deras fel. Man vill helt enkelt hitta en orsak när saker och ting inte blir som man velat, eller när man hamnat i en situation man inte gillar. Jag själv är uppväxt i en diktatur. Jag flydde hit som 20-åring, skaffat mig utbildning, blev sevsk medborgare, fick anställning som universitetslärare, blev landstingsråd och är numera riksdagsman. Jag är stolt över att ha vistats i Sverige i 37 år och har hela tiden varit delaktig i det svenska samhället. Man kan fråga sig: Varför en svenskfödd 30-åring ska vara mer svensk än jag som har varit svenska medborgare i 32 år? Felet har hela tiden bottnat i att vissa personer vill att Sverige ska bli ett vi- och dom-land? Självklart är det inte okej att hata, att anklaga eller ha fördomar mot andra bara för att de kommit från andra länder och kulkturer. Självklart är det inte okej att människor uttrycker sitt förakt mot alla invandrare. Jag hoppas att var och en med bestämdhet ska säga ifrån när man hör sådana fördomar.

Inga kommentarer: