måndag 7 december 2009

Ja till sprutbytesprogram - en folkhälsofråga

Jag har fått en fråga om vad jag tycker om att införa sprutbytesprogram för narkomaner. Jag är för. Så här har jag svarat:

Jag tycker det är dags att införa sprutbytesprogram i Uppsala. Att injicera narkotika är olagligt i Sverige och det tycker jag det ska fortsätta vara. Men landstinget har ett hälsoansvar för HELA länets befolkning och där ingår narkomaner. Med ett sprutprogram kan vi minska spridningen av HIV, Hepatit B och C.

Det är viktigt att minska narkomaners riskbeteende. Många bär omkring på blodsjukdomar utan att veta om det. Och då finns det risk att man omedvetet smittar någon annan med ex. HIV eller någon annan blodsjukdom. Ett sprutbytesprogram kommer att minska risken för smittspridning och samtidigt förbättra hälsan hos narkomaner. För det handlar ju inte bara om att dela ut rena sprutor utan även stödja i det allmänna hälsotillståndet.

Den politiska majoriteten har tidigare diskuterat frågan. Då var vi inte överens. Men det är värt att ta upp frågan igen. Speciellt nu när Socialstyrelsen mer eller mindre gått ut och uppmanat oss landsting att införa sprutbytesprogram.

Inga kommentarer: